Nuffang Ads

Sumber Mineral Yang Terdapat di Malaysia

 Sumber mineral adalah sumber yang terbentuk daripada sebatian semula jadi yang dibentuk menerusi proses geologi. Terdapat banyak sumber mineral yang terdapat di negara kita. Antaranya :



1. Petroleum

Petroleum merupakan cecair pekat dan gelap. Ia juga dikenali dengan emas hitam. Petroleum merupakan sebatian hidro karbon dan biasanya wujud di kerak bumi. Banyak produk yang dapat dihasilkan daripada petroleum ini. Antara contoh nya ialah kerosin, bitumen dan nafta. Minyak petrol pula digunakan untuk kenderaan kenderaan kecil seperti motosikal, kereta dan van.

Baca juga Platform Tambah Pendapatan Sampingan

2. Gas Asli

Gas asli antara sumber yang penting berada di perut bumi. Ia terbentuk dalam lapisan magma di dalam bumi. Gas ini biasanya terperangkap di dalam lapisan lapisan bumi bersama petroleum. Cara nak dapatkan nya sama seperti petroleum. Gas asli digunakan sebagai bahan bakar seperti gas memasak. 



3. Bijih Timah

Bijih timah sejenis batu yang mengandungi mineral penting baik logam mahupun bukan logam. Bijih timah di lombong di kawasan bijih timah seperti di Kinta, Perak. Bijih timah di Malaysia terkenal dengan kemutuan nya yang tinggi. Sumber ini digunakan dalam industri mengetin makanan dan memateri. 

Dah baca Hati hati di Shopee!!

4. Emas

Malaysia juga kaya dengan sumber emas. Emas sangat berharga dan mahal. Antara kawasan yang terkenal ialah di Kelantan dan Pahang. Emas boleh dibuat rantai emas dan barang perhiasan emas lain. Emas kebiasaannya berwarna jigga kekuningan dan bercahaya apabila siap prosesnya. 



Comments

Popular posts from this blog

Platfrom Affiliate Marketing Popular di Malaysia

Senarai Pilihan Seat RS150 V2

Pengalaman Dapat Pembiayaan Pendidikan Yayasan Angkasa Part 2